Praktijk voor Kinderlogopedie en Stottertherapie

stotteren

Bij sommige kinderen ontwikkelt de spraak zich niet vloeiend. Woorden worden in stukjes uitgesproken of blijven "hangen" in de mond. Dit kan voor het kind een belemmering zijn in het spreken en daardoor het plezier in spreken verminderen. Bij een groot gedeelte van kinderen die onvloeiend gaan spreken, herstelt vanzelf weer. We noemen dit bij kinderen daarom nog ontwikkelingsstotteren en geen chronisch stotteren. Omdat we echter niet van tevoren weten welke kinderen wel en niet herstellen en er kans is op het ervaren van spreekdruk of ontwikkelen van spreekangst is het verstandig om hulp te zoeken wanneer uw kind langer dan drie maanden (daarvoor is er een hele grote kans dat het vanzelf wegtrekt) onvloeiend is of korter wanneer het kind er duidelijk last door ervaart in het spreken. Ik, Sandra ben gespecialiseerd stottertherapeut (CIOOS Antwerpen 2008, lid van EFS en NVST), ervaren in het geven van adviezen rondom onvloeiendheid en het behandelen van vloeiendheidsstoornissen. Therapieën waar mee ik werk en in geschoold ben zijn DCM-restart, MIDVAS, Lidcombe en (mini)KIDS. Omdat er binnen het stotteren veel ontwikkeling is de laatste jaren, volg ik altijd de meest recente inzichten. 

 Ik werk zowel direct als indirect, ik zal dit even nader toelichten: 

- Bij hele jonge kinderen is het belangrijk om de onvloeiendheden te monitoren en aan de ouders en directe omgeving te leren hoe ze verbetering of juist verergering van de klachten kunnen signaleren. Ook heeft de omgeving bij jonge kinderen direct en indirect veel invloed op hoe vrij en ontspannen het zal spreken. Spreekt het kind  ondanks zijn of haar onvloeiendheden ontspannen en met plezier dan is de kans op het ontstaan van spreekangst vele malen kleiner dan wanneer een kind voelt dat er druk staat op zo vloeiend mogelijk spreken. Ouders en omgeving krijgen adviezen over hoe de druk op het spreken zo laag mogelijk te houden en het plezier in spreken te stimuleren. Kinderen komen met ouders dan ook gewoon lekker bij mij spelen, terwijl ouders het harde werk mogen doen!

- Directe(re) therapieën voor stotteren zijn geschikt voor kinderen vanaf (min of meer) basisschoolleeftijd. Doelen in de stottertherapie zijn, zowel bij direct-  als indirecte therapie nooit 100% vloeiendheid, maar gericht op psycho-eductie, spreekplezier, het leren omgaan met luisteraarsreactie en het makkelijker maken van het spreken met stotters. 

Een stukje psycho-educatie met uitleg over stotteren heb ik in de corona-jaren zelf ontwikkeld en via deze site beschikbaar gesteld. Het programma 'samen stotteren snappen' kun je vinden via deze link

Oudercursussen geef ik door gebrek aan tijd niet zelf, maar ouders mogen wel  aansluiten bij de oudercursussen die Logopedie en Stottercentrum Zuid- West, de organisatie waarbij ik al jaren en nog steeds werkzaam ben. 

Bijzonder is: Hoewel onze praktijk helemaal gericht is op het geven van therapie aan kinderen, geef ik ook stottertherapie aan VOLWASSENEN. Ja, echt waar!! En dat komt omdat er nou eenmaal verder niet veel stottertherapeuten in deze buurt zijn! Dus ouder dan 18? Stuur gerust een berichtje om eens te overleggen wat ik voor je kan betekenen!